Muzyka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MUZYKI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

1. Sposób ocenienia wiedzy uczniów odbywać się będzie w skali wyrażonej w stopniach (1, 2, 3, 4, 5, 6) odpowiednio do zrealizowanych wymagań. Podstawowy wpływ na oceny cząstkowe jak i ocenę semestralną będzie mieć:

– wysiłek ucznia wkładany w osiągnięcie zaplanowanych celów nie zaś indywidualne predyspozycje, czy nabyte (np. w szkole muzycznej) umiejętności;

– wykazywanie pozytywnej motywacji do przedmiotu

– mobilizowanie kolegów do aktywności.

Ocenie poddane zostaną nabyte w toku nauczania umiejętności ucznia w zakresie śpiewu, gry na instrumentach, zabaw ruchowych oraz wiedza przedmiotowa sprawdzana poprzez: wypowiedzi ustne, działania praktyczne, konkursy.

2. Ocenianie cząstkowe na lekcjach muzyki uczeń otrzymuje w ciągu semestru za:

– odpowiedzi ustne

– aktywność na lekcji

– prace domowe

– pracę w grupie

– prowadzenie zeszytu, korzystanie z podręcznika i innych źródeł informacji

Ocena celująca

Otrzymuje ją uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości wymagane na ocenę bardzo dobrą. Ponadto powinien wyróżniać się przynajmniej jedną z wymienionych aktywności:

– wykazywać poszerzone zainteresowania muzyką , aktywnie uczestniczyć w życiu muzycznym szkoły – zespołu muzycznego, chóru .

– brać udział w konkursach, festiwalach, przeglądach muzycznych

– wykazywać zainteresowanie literaturą muzyczną wykraczającą poza obowiązujący program.

Ocena bardzo dobra

Otrzymuje ją uczeń, który:

– umie bardzo dobrze samodzielnie zaśpiewać pod względem intonacyjnym i rytmicznym z pamięci piosenki obowiązkowe i poznane w ciągu roku szkolnego

– umie posługiwać się zapisem nutowym przy grze na instrumencie

– potrafi rytmizować teksty

– zna pojęcia muzyczne występujące w programie poszczególnych klas

– zna nazwiska wybitnych kompozytorów i ich twórczość

Ocena dobra

Otrzymuje ją uczeń, który:

– poprawnie śpiewa samodzielnie pieśni obowiązkowe i wybrane dowolne piosenki

– zna terminy muzyczne i wie co one oznaczają

– w czytaniu nut popełnia błędy

– prowadzi zeszyt przedmiotowy

Ocena dostateczna

Otrzymuje ją uczeń, który opanował określone umiejętności i wiadomości podstawowe :

– umie zaśpiewać pieśni o średnim stopniu trudności (popełnia błędy intonacyjne i rytmiczne)

– zna nazwy solmizacyjne dźwięków

– potrafi podać wartości rytmiczne nut i pauz

– zna tylko niektóre pojęcia muzyczne

– zeszyt prowadzi niesystematycznie i niestarannie

Ocena dopuszczająca

Otrzymuje ją uczeń, który w ograniczonym stopniu opanował ustalone umiejętności i wiadomości podstawowe. Wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu, jednak bardzo małe zaangażowanie, potrafi z pomocą nauczyciela wykonać najprostsze zadania:

– podejmuje próby śpiewania, lub zamiast śpiewu recytuje tekst piosenek

– niechętnie podejmuje działania muzyczne

– wymienia niektóre terminy muzyczne

– z pomocą nauczyciela wykonuje najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne

W sytuacjach wyjątkowych uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną jeżeli :

– mimo usilnych starań nauczyciela uczeń ma negatywny stosunek do przedmiotu, oraz posiada bardzo duże braki z zakresu ustalonych podstawowych wymagań edukacyjnych, dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy

– mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać nawet najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy.

 

3. Ocenianie klasyfikacyjne:

Ocenianie klasyfikacyjne służy rozpoznaniu indywidualnych predyspozycji, umiejętności i potrzeb ucznia, daje możliwość uszeregowania uczniów i porównania z innymi uczniami.

– na zakończenie semestru;

– na zakończenie roku szkolnego.

 

4. Sposoby pomiaru osiągnięć:

Pomiaru osiągnięć uczniów dokonywać się będzie za pomocą następujących narzędzi:

  1. działania praktyczne – śpiew, tworzenie i odtwarzanie tematów rytmicznych;

  2. odpowiedzi ustne;

  3. prace domowe obowiązkowe i dodatkowe;

  4. prace długoterminowe ( np. samodzielne opracowanie melodii z zapisu nutowego, referat,)

  5. obserwacja ucznia w której bierze się pod uwagę;

– przygotowanie do lekcji;

– aktywność na lekcji;

– pracę w grupie;

– udział i dobre wyniki w konkursach;

– udział w przygotowaniu opraw muzycznych uroczystości szkolnych i w środowisku.

 

Opracował: Marek Wolak