PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MUZYKI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
1. Sposób ocenienia wiedzy uczniów odbywać się będzie w skali wyrażonej w stopniach (1, 2, 3, 4, 5, 6) odpowiednio do zrealizowanych wymagań. Podstawowy wpływ na oceny cząstkowe jak i ocenę semestralną będzie mieć:
– wysiłek ucznia wkładany w osiągnięcie zaplanowanych celów nie zaś indywidualne predyspozycje, czy nabyte (np. w szkole muzycznej) umiejętności;
– wykazywanie pozytywnej motywacji do przedmiotu
– mobilizowanie kolegów do aktywności.
Ocenie poddane zostaną nabyte w toku nauczania umiejętności ucznia w zakresie śpiewu, gry na instrumentach, zabaw ruchowych oraz wiedza przedmiotowa sprawdzana poprzez: wypowiedzi ustne, działania praktyczne, konkursy.
2. Ocenianie cząstkowe na lekcjach muzyki uczeń otrzymuje w ciągu semestru za:
– odpowiedzi ustne
– aktywność na lekcji
– prace domowe
– pracę w grupie
– prowadzenie zeszytu, korzystanie z podręcznika i innych źródeł informacji
Ocena celująca
Otrzymuje ją uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości wymagane na ocenę bardzo dobrą. Ponadto powinien wyróżniać się przynajmniej jedną z wymienionych aktywności:
– wykazywać poszerzone zainteresowania muzyką , aktywnie uczestniczyć w życiu muzycznym szkoły – zespołu muzycznego, chóru .
– brać udział w konkursach, festiwalach, przeglądach muzycznych
– wykazywać zainteresowanie literaturą muzyczną wykraczającą poza obowiązujący program.
Ocena bardzo dobra
Otrzymuje ją uczeń, który:
– umie bardzo dobrze samodzielnie zaśpiewać pod względem intonacyjnym i rytmicznym z pamięci piosenki obowiązkowe i poznane w ciągu roku szkolnego
– umie posługiwać się zapisem nutowym przy grze na instrumencie
– potrafi rytmizować teksty
– zna pojęcia muzyczne występujące w programie poszczególnych klas
– zna nazwiska wybitnych kompozytorów i ich twórczość
Ocena dobra
Otrzymuje ją uczeń, który:
– poprawnie śpiewa samodzielnie pieśni obowiązkowe i wybrane dowolne piosenki
– zna terminy muzyczne i wie co one oznaczają
– w czytaniu nut popełnia błędy
– prowadzi zeszyt przedmiotowy
Ocena dostateczna
Otrzymuje ją uczeń, który opanował określone umiejętności i wiadomości podstawowe :
– umie zaśpiewać pieśni o średnim stopniu trudności (popełnia błędy intonacyjne i rytmiczne)
– zna nazwy solmizacyjne dźwięków
– potrafi podać wartości rytmiczne nut i pauz
– zna tylko niektóre pojęcia muzyczne
– zeszyt prowadzi niesystematycznie i niestarannie
Ocena dopuszczająca
Otrzymuje ją uczeń, który w ograniczonym stopniu opanował ustalone umiejętności i wiadomości podstawowe. Wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu, jednak bardzo małe zaangażowanie, potrafi z pomocą nauczyciela wykonać najprostsze zadania:
– podejmuje próby śpiewania, lub zamiast śpiewu recytuje tekst piosenek
– niechętnie podejmuje działania muzyczne
– wymienia niektóre terminy muzyczne
– z pomocą nauczyciela wykonuje najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne
W sytuacjach wyjątkowych uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną jeżeli :
– mimo usilnych starań nauczyciela uczeń ma negatywny stosunek do przedmiotu, oraz posiada bardzo duże braki z zakresu ustalonych podstawowych wymagań edukacyjnych, dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy
– mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać nawet najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy.
3. Ocenianie klasyfikacyjne:
Ocenianie klasyfikacyjne służy rozpoznaniu indywidualnych predyspozycji, umiejętności i potrzeb ucznia, daje możliwość uszeregowania uczniów i porównania z innymi uczniami.
– na zakończenie semestru;
– na zakończenie roku szkolnego.
4. Sposoby pomiaru osiągnięć:
Pomiaru osiągnięć uczniów dokonywać się będzie za pomocą następujących narzędzi:
-
działania praktyczne – śpiew, tworzenie i odtwarzanie tematów rytmicznych;
-
odpowiedzi ustne;
-
prace domowe obowiązkowe i dodatkowe;
-
prace długoterminowe ( np. samodzielne opracowanie melodii z zapisu nutowego, referat,)
-
obserwacja ucznia w której bierze się pod uwagę;
– przygotowanie do lekcji;
– aktywność na lekcji;
– pracę w grupie;
– udział i dobre wyniki w konkursach;
– udział w przygotowaniu opraw muzycznych uroczystości szkolnych i w środowisku.
Opracował: Marek Wolak