PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
w PSP im. św. Urszuli Ledóchowskiej
w Jeżowem – Kamerelnem
Nauczanie matematyki w klasach IV – VIII odbywa się za pomocą programu „Matematyka z plusem”, GWO
1. Przedmiotem oceny z matematyki są:
-
wiedza i umiejętności
-
samodzielność i systematyczność pracy
-
przygotowanie do lekcji
-
aktywność i zaangażowanie.
2.Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Ocenie podlegają:
-
-
sprawdziany – waga oceny 2,
-
szczególne osiągnięcia – waga oceny 2,
-
kartkówki – waga oceny 1,
-
odpowiedzi ustne – waga oceny 1,
-
prace domowe – waga oceny 1,
-
aktywność – waga oceny 1,
-
praca ucznia na lekcji – waga oceny 1.
-
Uczeń może być oceniony:
-
oceną,
-
plusem lub minusem.
Zamiana plusów i minusów na ocenę:
PLUSY / MINUSY |
OCENA |
+ + + + + + + + + + |
celujący |
+ + + + + |
bardzo dobry |
– – – – – |
niedostateczny |
3. Kontrakt z uczniami:
-
Uczeń ma obowiązek przynoszenia na każdą lekcję podręcznika do matematyki, zeszytu
-
ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego.
-
W zeszycie przedmiotowym uczeń pisze długopisem. Rysunki wykonuje ołówkiem.
-
Sprawdziany są obowiązkowe, z określonego materiału, poprzedzone powtórzeniem i zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej.
-
Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej lub sprawdzianu z całą klasą, to powinien napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
-
Uczeń może poprawić sprawdzian napisany na ocenę niedostateczną, dopuszczającą, dostateczną lub dobrą. Pracę można poprawić maksymalnie na ocenę bardzo dobrą. Uzyskaną ocenę nauczyciel wpisuje do dziennika obok poprzedniej oceny.
-
Poprawa oceny niedostatecznej jest obowiązkowa, pozostałych ocen dobrowolna. Uczeń poprawia sprawdzian tylko raz.
-
Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Obowiązują na nich wiadomości z trzech ostatnich lekcji. Czas trwania kartkówki nie przekracza 15 minut.
-
Prace pisemne są sprawdzone i ocenione w ciągu dwóch tygodni od momentu napisania.
-
Uczeń ma obowiązek odrabiać zadania domowe, z wyjątkiem zadań o podwyższonym stopniu trudności. Są to zadania dla uczniów chętnych, oceniane na plusy. Za pięć plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za dziesięć plusów ocenę celującą.
-
Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić „nieprzygotowanie do lekcji” bez żadnych konsekwencji.
-
Jeżeli uczeń w danym semestrze nie wykorzysta nieprzygotowań otrzymuje ocenę celującą, jeżeli nie wykorzysta jednego nieprzygotowania ocenę bardzo dobrą.
-
Brak zeszytu,
-
ćwiczeń, przyborów geometrycznych (tylko na lekcjach geometrii) uczeń zgłasza przy sprawdzaniu obecności. Za brak przygotowania do lekcji uczeń otrzymuje minus, który jest wpisany obok plusów za aktywność.
-
Udział i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych mogą spowodować podwyższenie oceny końcowosemestralnej co najmniej o jeden stopień.
5. Poziomy wymagań :
K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i końcową ).
Uczeń:
-
posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,
-
potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,
-
sprawdziany pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,
-
w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,
-
rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.
P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną.
Uczeń:
-
posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,
-
rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,
-
sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),
-
przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
-
potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
-
potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.
R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą.
Uczeń:
-
posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,
-
potrafi logicznie myśleć,
-
sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
-
systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
-
potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
-
wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,
-
poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
-
potrafi współpracować w grupie.
D – wymagania dopełniające – na ocenę bardzo dobrą.
Uczeń:
-
ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,
-
potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
-
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,
-
potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
-
samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
-
aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,
-
w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,
-
systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,
-
bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.
W – wymagania wykraczające – na ocenę celującą.
Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.
Uczeń:
-
biegle rozwiązuje problemy,
-
stosuje rozwiązania nietypowe,
-
potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,
-
jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,
-
systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury
-
jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,
-
bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.
6. Wystawianie oceny semestralnej i końcoworocznej:
Podstawą wystawienia oceny semestralnej będzie średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego semestru natomiast oceny końcoworocznej będzie średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego roku szkolnego.
Średnią ważoną uzyskuje się sumując iloczyny wag i ocen po czym otrzymany wynik należy podzielić przez sumę wszystkich wag.
Zależność oceny semestralnej oraz oceny końcoworocznej od średniej ważonej wskazuje następująca tabela (S – średnia ważona):
S |
1 do 1,75 |
1,76 do 2,64 |
2,65 do 3,64 |
3,65 do 4,64 |
4,65 do 5,30 |
5,31 do 6,00 |
Ocena |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Nauczycielowi przysługuje możliwość zmiany oceny o jeden stopień niższy lub o jeden stopień wyższy niż podaje powyższa tabela na podstawie obserwacji ucznia podczas i jego zaangażowania podczas zajęć edukacyjnych z matematyki.
7.Prace pisemne oceniane są według następującej punktacji:
100% lub 91% – 99% + zadanie dodatkowe – celujący
91% – 99% – bardzo dobry
71% – 90% – dobry
46% – 70% – dostateczny
31% – 45% – dopuszczający
poniżej 31% – niedostateczny
Nauczyciel: Andrzej Daniek