Matematyka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI

w PSP im. św. Urszuli Ledóchowskiej

w Jeżowem – Kamerelnem

 Nauczanie matematyki w klasach IV – VIII odbywa się za pomocą programu „Matematyka z plusem”, GWO

1. Przedmiotem oceny z matematyki są:

  • wiedza i umiejętności

  • samodzielność i systematyczność pracy

  • przygotowanie do lekcji

  • aktywność i zaangażowanie.

2.Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

Ocenie podlegają:

    • sprawdziany – waga oceny 2,

    • szczególne osiągnięcia – waga oceny 2,

    • kartkówki – waga oceny 1,

    • odpowiedzi ustne – waga oceny 1,

    • prace domowe – waga oceny 1,

    • aktywność – waga oceny 1,

    • praca ucznia na lekcji – waga oceny 1.

Uczeń może być oceniony:

  • oceną,

  • plusem lub minusem.

Zamiana plusów i minusów na ocenę:

PLUSY / MINUSY

OCENA

+ + + + + + + + + +

celujący

+ + + + +

bardzo dobry

– – – – –

niedostateczny

3. Kontrakt z uczniami:

  • Uczeń ma obowiązek przynoszenia na każdą lekcję podręcznika do matematyki, zeszytu

  • ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego.

  • W zeszycie przedmiotowym uczeń pisze długopisem. Rysunki wykonuje ołówkiem.

  • Sprawdziany są obowiązkowe, z określonego materiału, poprzedzone powtórzeniem i zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej.

  • Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej lub sprawdzianu z całą klasą, to powinien napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.

  • Uczeń może poprawić sprawdzian napisany na ocenę niedostateczną, dopuszczającą, dostateczną lub dobrą. Pracę można poprawić maksymalnie na ocenę bardzo dobrą. Uzyskaną ocenę nauczyciel wpisuje do dziennika obok poprzedniej oceny.

  • Poprawa oceny niedostatecznej jest obowiązkowa, pozostałych ocen dobrowolna. Uczeń poprawia sprawdzian tylko raz.

  • Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Obowiązują na nich wiadomości z trzech ostatnich lekcji. Czas trwania kartkówki nie przekracza 15 minut.

  • Prace pisemne są sprawdzone i ocenione w ciągu dwóch tygodni od momentu napisania.

  • Uczeń ma obowiązek odrabiać zadania domowe, z wyjątkiem zadań o podwyższonym stopniu trudności. Są to zadania dla uczniów chętnych, oceniane na plusy. Za pięć plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za dziesięć plusów ocenę celującą.

  • Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić „nieprzygotowanie do lekcji” bez żadnych konsekwencji.

  • Jeżeli uczeń w danym semestrze nie wykorzysta nieprzygotowań otrzymuje ocenę celującą, jeżeli nie wykorzysta jednego nieprzygotowania ocenę bardzo dobrą.

  • Brak zeszytu,

  • ćwiczeń, przyborów geometrycznych (tylko na lekcjach geometrii) uczeń zgłasza przy sprawdzaniu obecności. Za brak przygotowania do lekcji uczeń otrzymuje minus, który jest wpisany obok plusów za aktywność.

  • Udział i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych mogą spowodować podwyższenie oceny końcowosemestralnej co najmniej o jeden stopień.

5. Poziomy wymagań :

 K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i  końcową ).

Uczeń:

  • posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,

  • potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,

  • sprawdziany  pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,

  • w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,

  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.

P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną.

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,

  • rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,

  • sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),

  • przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,

  • potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,

  • potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.

R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą.

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,

  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,

  • wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,

  • poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,

  • potrafi współpracować w grupie.

D – wymagania dopełniające – na ocenę bardzo dobrą.

Uczeń:

  • ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,

  • potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,

  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,

  • samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,

  • aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,

  • w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,

  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,

  • bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.

W – wymagania wykraczające – na ocenę celującą.

Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.

Uczeń:

  • biegle rozwiązuje problemy,

  • stosuje rozwiązania nietypowe,

  • potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,

  • jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,

  • systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury

  • jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,

  • bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.

6. Wystawianie oceny semestralnej i końcoworocznej:

Podstawą wystawienia oceny semestralnej będzie średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego semestru natomiast oceny końcoworocznej będzie średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego roku szkolnego.

Średnią ważoną uzyskuje się sumując iloczyny wag i ocen po czym otrzymany wynik należy podzielić przez sumę wszystkich wag.

Zależność oceny semestralnej oraz oceny końcoworocznej od średniej ważonej wskazuje następująca tabela (S – średnia ważona):

S

1

do

1,75

1,76

do

2,64

2,65

do

3,64

3,65

do

4,64

4,65

do

5,30

5,31

do

6,00

Ocena

1

2

3

4

5

6

Nauczycielowi przysługuje możliwość zmiany oceny o jeden stopień niższy lub o jeden stopień wyższy niż podaje powyższa tabela na podstawie obserwacji ucznia podczas i jego zaangażowania podczas zajęć edukacyjnych z matematyki.

7.Prace pisemne oceniane są według następującej punktacji:

100% lub 91% – 99% + zadanie dodatkowe – celujący

91% – 99% – bardzo dobry

71% – 90% – dobry

46% – 70% – dostateczny

31% – 45% – dopuszczający

poniżej 31% – niedostateczny

 

Nauczyciel: Andrzej Daniek