Przedmiotowy system oceniania z techniki
Założenia ogólne:
Zasady oceniania:
– w każdym semestrze uczniowi przysługuje jedno nieprzygotowanie do zajęć lekcyjnych, jednak nie może on wykorzystać tych nieprzygotowań na 3 ostatnich lekcjach przed zakończeniem semestru, ani zgłosić go z zapowiedzianego sprawdzenia wiedzy,
– nieprzygotowanie zgłasza uczeń, który w jakimkolwiek stopniu nie jest przygotowany do zajęć (brak zeszytu, książki, przyborów, zadania itd.)
– przekroczenie przewidzianej ilości nieprzygotowań skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy,
– zeszyt ucznia jest obowiązkowy i może być oceniany,
– wszystkie sprawdziany są obowiązkowe,
– uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności (w ciągu dwóch lekcji od powrotu do szkoły), w interesie ucznia jest ustalenie sobie dogodnego terminu z nauczycielem,
– jeżeli uczeń otrzyma ze sprawdzianu lub zadanej pracy inną niż ocena niedostateczna lecz niesatysfakcjonującą go ocenę, to możliwość ewentualnej poprawy uzgadnia z nauczycielem uczącym,
– poprawiona ocena z pracy klasowej nie eliminuje całkowicie oceny poprawianej (nauczyciel bierze pod uwagę nieprzygotowanie ucznia w pierwszym terminie w związku z tym uczeń, który poprawia np. oceny niedostateczne na oceny bardzo dobre nie koniecznie będzie miał ocenę bardzo dobrą na zakończenie semestru czy roku szkolnego),
– wszystkie oceny są jawne dla uczniów, przyjmuje się skalę przyjętą w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,
– nauczyciel może wyciągnąć wobec ucznia konsekwencje, gdy ten łamie lub nie przestrzega regulaminu szkolnej pracowni technicznej,
Uczeń będzie oceniany za:
Praca na lekcji:
– wiadomości teoretyczne – wypowiedzi ustne, kartkówki lub sprawdziany,
– umiejętności praktyczne – ćwiczenia praktyczne, wykonywane podczas zajęć,
– sprawdziany wiadomości i umiejętności po każdym zrealizowanym dziale, zapowiedziane są lekcję wcześniej (z podanym zakresem), z sprawdzianu zapowiedzianego uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania,
– sprawdzenie wiadomości i umiejętności obejmujące 3 ostatnie jednostki lekcyjne nie jest zapowiadane i odbywa się w formie ustnej lub pisemnej, nauczyciel sam decyduje o terminie i konieczności przeprowadzenia takiego sprawdzenia wiedzy,
– aktywność w uczestnictwie w lekcji poprzez zgłaszania się do rozwiązywania problemów, zadań i zgłaszania wniosków racjonalizatorskich,
Prace domowe:
– bieżące (utrwalające lub przygotowujące do opracowania nowej lekcji),
– długoterminowe – stanowiące pracę nad projektem tematycznym,
– inne (samodzielne propozycje uczniów) uczeń ustala zakres prac z nauczycielem, praca jest dokumentowana za pomocą zdjęć lub w innej formie (uczeń ma prawo do jednej takiej pracy w semestrze, ale są to prace dla chętnych),
-osiągnięcia ucznia w konkursach szkolnych i innych.
Praca w grupach:
– uczniowie pracujący w grupach nie muszą otrzymać tej samej oceny,
– na ostateczną ocenę będzie się składać nie tylko końcowy efekt, ale też ich indywidualny wkład w wykonywanie pracy,
– nauczyciel przy odbiorze pracy może zadać jeszcze kilka dodatkowych kontrolnych pytań uczniom,
– zróżnicowanie ocen w zespole jest możliwe wtedy, gdy jeden z uczniów posiada lepsze umiejętności oraz wiedzę,
Zasady ustalania oceny bieżącej:
– sprawdziany oraz ćwiczenia praktyczne oceniane są wg kryteriów podanych przez nauczyciela,
– oceniając odpowiedzi ustne oraz pisemne, prace domowe analizuje się je pod względem merytorycznym, ocenie podlega również estetyka wykonanej pracy (dotyczy prac pisemnych),
– wszelkie prace pisemne napisane niestarannie, a zwłaszcza nieczytelnie będą oceniane na ocenę niedostateczną.
Ocena semestralna:
Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną, a średnią ważoną z ocen cząstkowych. Dodatkowo na ocenę ma wpływ podejście ucznia do nauki. Ocena roczna jest oceną za cały rok nauki i pracy, dlatego uwzględnia pierwszy semestr.
Nie przewiduje się na końcu semestru prac dodatkowych w celu podwyższenia oceny semestralnej, ocena semestralna odzwierciedla pracę ucznia w całym semestrze, a nie jednostkowe zadanie dodatkowe na podwyższenie oceny.
Przy wystawianiu oceny semestralnej ustala się następujące zasady:
– w pierwszej kolejności brane będą pod uwagę oceny za prace klasowe, które uczeń pisze po zakończeniu działu lub grupy tematów,
– w drugiej kolejności oceniane będą wiadomości i umiejętności poprzez wypowiedzi ustne, kartkówki oraz na podstawie wyników osiąganych przy wykonywaniu ćwiczeń i zadań.
-w trzeciej kolejności oceniana będzie aktywność ucznia, oraz stosunek ucznia do przedmiotu.
Kryteria wymagań:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza materiał przewidziany programem,
-
każdorazowo rozwiązuje specjalnie przewidziane w każdym sprawdzianie dodatkowe problemy i zadania,
-
demonstruje biegłość i sprawność w wykorzystaniu zdobytej wiedzy,
-
potrafi stosować wiadomości w sytuacji nietypowej,
-
umie formułować problemy,
-
proponuje oryginalne rozwiązania,
-
osiąga sukcesy w konkursach technicznych szkolnych i pozaszkolnych,
-
udokumentuje uczestnictwo w pozalekcyjnych zajęciach o tematyce technicznej.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który:
-
w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,
-
potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów, zadań w nowych sytuacjach,
-
jest samodzielny, korzysta z różnych źródeł informacji,
-
potrafi zaplanować i bezpiecznie przeprowadzić doświadczenie, eksperyment,
-
sporadycznie rozwiązuje problemy wykraczające poza program,
Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:
-
opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
-
poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych problemów i zadań,
-
potrafi wykonać bezpiecznie zaplanowane doświadczenie, eksperyment,
-
prawidłowo posługuje się narzędziami, przyborami, sprzętem technicznym,
-
ma trudności z samodzielnym formułowaniem problemu oraz rozwiązywaniem trudniejszych zagadnień,
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
-
potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania typowych zadań z pomocą nauczyciela,
-
potrafi wykonać proste doświadczenie, eksperyment z pomocą nauczyciela,
-
zna podstawowe nazwy narzędzi, przyborów, sprzętu technicznego,
-
ma problemy z rozwiązaniem trudniejszych zadań, zagadnień.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-
ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
-
rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
-
potrafi wykonać bardzo proste doświadczenie, eksperyment z pomocą nauczyciela,
-
w sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy nauczyciela.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
-
nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności z pomocą nauczyciela,
-
nie potrafi bezpiecznie posługiwać się narzędziami, przyborami, sprzętem technicznym,
-
nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
-
nie przestrzega przepisów BHP szkolnej pracowni technicznej.
Wagi ocen w dzienniku elektronicznym:
-
waga 2: sprawdziany, testy podsumowujące wiadomości z poszczególnych rozdziałów
-
waga 2: osiągnięcia na konkursach szkolnych i pozaszkolnych
-
waga 1: zadania domowe, projekty, karty pracy, odpowiedź ustna, aktywność na lekcji.
Ponadto dodatkowym kryterium przy ocenianiu jest zaangażowanie, wkład pracy, poczynione postępy oraz postawa ucznia.