Technika

Przedmiotowy system oceniania z techniki

Założenia ogólne:

Zasady oceniania:

– w każdym semestrze uczniowi przysługuje jedno nieprzygotowanie do zajęć lekcyjnych, jednak nie może on wykorzystać tych nieprzygotowań na 3 ostatnich lekcjach przed zakończeniem semestru, ani zgłosić go z zapowiedzianego sprawdzenia wiedzy,

– nieprzygotowanie zgłasza uczeń, który w jakimkolwiek stopniu nie jest przygotowany do zajęć (brak zeszytu, książki, przyborów, zadania itd.)

– przekroczenie przewidzianej ilości nieprzygotowań skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy,

– zeszyt ucznia jest obowiązkowy i może być oceniany,

– wszystkie sprawdziany są obowiązkowe,

– uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności (w ciągu dwóch lekcji od powrotu do szkoły), w interesie ucznia jest ustalenie sobie dogodnego terminu z nauczycielem,

– jeżeli uczeń otrzyma ze sprawdzianu lub zadanej pracy inną niż ocena niedostateczna lecz niesatysfakcjonującą go ocenę, to możliwość ewentualnej poprawy uzgadnia z nauczycielem uczącym,

– poprawiona ocena z pracy klasowej nie eliminuje całkowicie oceny poprawianej (nauczyciel bierze pod uwagę nieprzygotowanie ucznia w pierwszym terminie w związku z tym uczeń, który poprawia np. oceny niedostateczne na oceny bardzo dobre nie koniecznie będzie miał ocenę bardzo dobrą na zakończenie semestru czy roku szkolnego),

– wszystkie oceny są jawne dla uczniów, przyjmuje się skalę przyjętą w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,

– nauczyciel może wyciągnąć wobec ucznia konsekwencje, gdy ten łamie lub nie przestrzega regulaminu szkolnej pracowni technicznej,

Uczeń będzie oceniany za:

Praca na lekcji:

– wiadomości teoretyczne – wypowiedzi ustne, kartkówki lub sprawdziany,

– umiejętności praktyczne – ćwiczenia praktyczne, wykonywane podczas zajęć,

– sprawdziany wiadomości i umiejętności po każdym zrealizowanym dziale, zapowiedziane są lekcję wcześniej (z podanym zakresem), z sprawdzianu zapowiedzianego uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania,

– sprawdzenie wiadomości i umiejętności obejmujące 3 ostatnie jednostki lekcyjne nie jest zapowiadane i odbywa się w formie ustnej lub pisemnej, nauczyciel sam decyduje o terminie i konieczności przeprowadzenia takiego sprawdzenia wiedzy,

– aktywność w uczestnictwie w lekcji poprzez zgłaszania się do rozwiązywania problemów, zadań i zgłaszania wniosków racjonalizatorskich,

Prace domowe:

– bieżące (utrwalające lub przygotowujące do opracowania nowej lekcji),

– długoterminowe – stanowiące pracę nad projektem tematycznym,

– inne (samodzielne propozycje uczniów) uczeń ustala zakres prac z nauczycielem, praca jest dokumentowana za pomocą zdjęć lub w innej formie (uczeń ma prawo do jednej takiej pracy w semestrze, ale są to prace dla chętnych),

-osiągnięcia ucznia w konkursach szkolnych i innych.

Praca w grupach:

– uczniowie pracujący w grupach nie muszą otrzymać tej samej oceny,

– na ostateczną ocenę będzie się składać nie tylko końcowy efekt, ale też ich indywidualny wkład w wykonywanie pracy,

– nauczyciel przy odbiorze pracy może zadać jeszcze kilka dodatkowych kontrolnych pytań uczniom,

– zróżnicowanie ocen w zespole jest możliwe wtedy, gdy jeden z uczniów posiada lepsze umiejętności oraz wiedzę,

Zasady ustalania oceny bieżącej:

– sprawdziany oraz ćwiczenia praktyczne oceniane są wg kryteriów podanych przez nauczyciela,

– oceniając odpowiedzi ustne oraz pisemne, prace domowe analizuje się je pod względem merytorycznym, ocenie podlega również estetyka wykonanej pracy (dotyczy prac pisemnych),

– wszelkie prace pisemne napisane niestarannie, a zwłaszcza nieczytelnie będą oceniane na ocenę niedostateczną.

Ocena semestralna:

Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną, a średnią ważoną z ocen cząstkowych. Dodatkowo na ocenę ma wpływ podejście ucznia do nauki. Ocena roczna jest oceną za cały rok nauki i pracy, dlatego uwzględnia pierwszy semestr.

Nie przewiduje się na końcu semestru prac dodatkowych w celu podwyższenia oceny semestralnej, ocena semestralna odzwierciedla pracę ucznia w całym semestrze, a nie jednostkowe zadanie dodatkowe na podwyższenie oceny.

Przy wystawianiu oceny semestralnej ustala się następujące zasady:

– w pierwszej kolejności brane będą pod uwagę oceny za prace klasowe, które uczeń pisze po zakończeniu działu lub grupy tematów,

– w drugiej kolejności oceniane będą wiadomości i umiejętności poprzez wypowiedzi ustne, kartkówki oraz na podstawie wyników osiąganych przy wykonywaniu ćwiczeń i zadań.

-w trzeciej kolejności oceniana będzie aktywność ucznia, oraz stosunek ucznia do przedmiotu.

Kryteria wymagań:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza materiał przewidziany programem,

  • każdorazowo rozwiązuje specjalnie przewidziane w każdym sprawdzianie dodatkowe problemy i zadania,

  • demonstruje biegłość i sprawność w wykorzystaniu zdobytej wiedzy,

  • potrafi stosować wiadomości w sytuacji nietypowej,

  • umie formułować problemy,

  • proponuje oryginalne rozwiązania,

  • osiąga sukcesy w konkursach technicznych szkolnych i pozaszkolnych,

  • udokumentuje uczestnictwo w pozalekcyjnych zajęciach o tematyce technicznej.

Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który:

  • w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,

  • potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów, zadań w nowych sytuacjach,

  • jest samodzielny, korzysta z różnych źródeł informacji,

  • potrafi zaplanować i bezpiecznie przeprowadzić doświadczenie, eksperyment,

  • sporadycznie rozwiązuje problemy wykraczające poza program,

Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:

  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,

  • poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych problemów i zadań,

  • potrafi wykonać bezpiecznie zaplanowane doświadczenie, eksperyment,

  • prawidłowo posługuje się narzędziami, przyborami, sprzętem technicznym,

  • ma trudności z samodzielnym formułowaniem problemu oraz rozwiązywaniem trudniejszych zagadnień,

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,

  • potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania typowych zadań z pomocą nauczyciela,

  • potrafi wykonać proste doświadczenie, eksperyment z pomocą nauczyciela,

  • zna podstawowe nazwy narzędzi, przyborów, sprzętu technicznego,

  • ma problemy z rozwiązaniem trudniejszych zadań, zagadnień.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,

  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,

  • potrafi wykonać bardzo proste doświadczenie, eksperyment z pomocą nauczyciela,

  • w sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy nauczyciela.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,

  • nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności z pomocą nauczyciela,

  • nie potrafi bezpiecznie posługiwać się narzędziami, przyborami, sprzętem technicznym,

  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,

  • nie przestrzega przepisów BHP szkolnej pracowni technicznej.

Wagi ocen w dzienniku elektronicznym:

  • waga 2: sprawdziany, testy podsumowujące wiadomości z poszczególnych rozdziałów

  • waga 2: osiągnięcia na konkursach szkolnych i pozaszkolnych

  • waga 1: zadania domowe, projekty, karty pracy, odpowiedź ustna, aktywność na lekcji.

Ponadto dodatkowym kryterium przy ocenianiu jest zaangażowanie, wkład pracy, poczynione postępy oraz postawa ucznia.