System Oceniania z przyrody dla:
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z PRZYRODY
I. Wprowadzenie :
PSO z przyrody został opracowany w oparciu o następujące dokumenty:
- Rozporządzenie MENiS w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla II etapu edukacji szkoły podstawowej
- Program nauczania przyrody w klasach 4-6 szkoły podstawowej – wydawnictwo WSiP.
- Wewnątrzszkolny Systemem Oceniania.
II. Metody i narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:
- Pisemne:
- Sprawdzian – waga oceny 5
- Kartkówka – waga 3
- Praca domowa – waga 1 – 3
- Praca na lekcji – aktywność – waga 1-2
- Ustne:
- Praca w grupach (prezentacja pracy) – waga 1
- Odpowiedz ustna z ostatnich 3 lekcji– waga 3
- Prace –projekty (prezentacja pracy własnej i grupowej)– waga 1-3
- Praktyczne:
- wytwory pracy np.: album, słownik, zielenik, praca plastyczna
- posługiwanie się mapą, atlasem, słownikiem itp.
- współpraca w grupie
- wykonanie pomiarów, doświadczeń, obserwacji itp.
- korzystanie z różnych źródeł informacji przyrodniczej
- wykonanie prezentacji multimedialnej
- działania na rzecz przyrody, środowiska
- działania na rzecz ochrony zdrowia, bezpieczeństwa
- stosunek do przyrody (świata roślin i zwierząt)
- Inne:
- Udział w konkursach szkolnych – waga 2 ( ocena bdb)
- Zwycięstwo w konkursie szkolnym – waga 6 (ocena cel)
- Zwycięstwo w konkursie międzyszkolnym – waga 8 (ocena cel)
- Udział w konkursie powiatowym – waga 4 ( ocena bdb)
- Udział w konkursie międzyszkolnym – waga 4 ( ocena bdb)
- Zwycięstwo w konkursie powiatowym – waga 10 (ocena cel)
- Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń
- Zaangażowanie w akcje charytatywne, zbiórka surowców wtórnych
- Przygotowanie do lekcji
II. Jak często oceniamy ?
- Sprawdzian- to forma pisemna sprawdzająca stopień opanowania przez uczniów określonej partii materiału (po zakończenie działu), 3 – 4 razy w jednym okresie nauki.
Sprawdziany są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone lekcją
powtórzeniową. Punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie według
następującej skali:
98% do 100% ocena celująca
88% do 97% ocena bardzo dobra
73% do 87% ocena dobra
50% do 72% ocena dostateczna
35% do 49% ocena dopuszczająca
34% i niżej ocena niedostateczna.
Uczeń nieobecny na pracy pisemnej pisze ją w ciągu tygodnia lub w innym uzgodnionym
terminie.
Uczeń może poprawić ocenę niekorzystną w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.
Do dziennika są wpisywane obie oceny (pierwsza i z poprawy) . Każdy sprawdzian
poprawiamy tylko raz.
- Kartkówka – niezapowiedziana, pisemna forma odpowiedzi ucznia, z 2 – 3 ostatnich lekcji, w której nauczyciel może sprawdzić stopień opanowania przez uczniów określonego materiału.
Sposób oceny:
Ocena bdb – wszystkie zadania bezbłędne
Ocena db – 1 zadanie błędne
Ocena dst – 2 zadania błędne
Ocena dop – 3 zadania błędne
Ocena ndst – wszystkie zadania błędne
Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej z kartkówki.
- Praca Domowa- na ocenę ma wpływ: samodzielność, wartość merytoryczna, estetyka,
terminowość.
Brak pracy domowej należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji będzie to oznaczone
znakiem minus.
Trzy minusy to ocena niedostateczna w dzienniku. Każdy kolejny brak zadania to
jedynka.
Brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej, odkryty przez nauczyciela w
czasie lekcji – ocena niedostateczna.
- Aktywność
Uczeń może otrzymać ocenę za aktywny udział w lekcji. Aktywność jest nagradzana
plusami (trzy plusy dają ocenę bardzo dobrą do dziennika.). Uczeń, który podpowiada,
gdy inna osoba jest pytana otrzymuje minus ( trzy minusy dają ocenę niedostateczną)
- Praca w grupach podczas lekcji– oceniana 1-2 razy w semestrze. Na ocenę ma wpływ:
umiejętność współpracy , podział ról i wywiązanie się z tego obowiązku, umiejętność
komunikacji,tempo pracy i wkład pracy
- Odpowiedź ustna – ustna forma odpowiedzi z materiału realizowanego na 1-3 ostatnich lekcji. Zawiera odpowiedzi na pytania teoretyczne /także umiejętność czytania mapy/ i praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości w rozwiązywaniu zadań, 2 -3 razy w jednym okresie nauki. Na ocenę ma wpływ: wartość merytoryczna, język przedmiotu, logika wypowiedzi. Ocena wypowiedzi ucznia przedstawia się w następujący sposób:
- bdb – to odpowiedź bezbłędna, samodzielna, wyczerpująca,
- db – to odpowiedź bezbłędna, samodzielna, niepełna,
- dst – to odpowiedź bezbłędna, niepełna z małą pomocą nauczyciela,
- dop – to odpowiedź błędna, lecz przy dużej pomocy nauczyciela uczeń rozwiązuje zadanie o niewielkim stopniu trudności,
- ndst – brak odpowiedzi, odpowiedź wykazująca absolutny brak opanowania wiadomości
określonych programem; uczeń nie potrafi rozwiązać zadania o znikomym stopniu
trudności nawet przy pomocy nauczyciela.
- Prace – projekty– czas wykonania określony przez nauczyciela . Zwykle nie więcej niż 2 prace w semestrze. Mogą mie
- charakter pracy plastycznej, plakatu albo innej.
Są to prace samodzielne ucznia lub grupy uczniów na podany temat do wykonania
w domu. Na ocenę ma wpływ: zgodność z tematem, samodzielność , kreatywność,
estetyka i terminowość, podane źródło
- Ocena 6– praca wykonana w terminie, pomysłowa zgodna z tematem, estetyczna i samodzielna, uczeń potrafi o niej opowiedzieć
- Ocena bdb– prac wykonana w terminie, zgodna z tematem , dosyć pomysłowa i estetyczna , uczeń potrafi o niej opowiedzieć
- Ocena db– praca wykonana w terminie, zgodna z tematem , mało pomysłowa , dosyć estetyczna, niewiele o niej uczeń opowie
- Ocena dst– praca oddana po terminie, zgodna z tematem, mało pomysłowa, niezbyt estetyczna
- Ocena dop– praca oddana po terminie, niekoniecznie zgodna z tematem, nieciekawa, mało estetyczna,
- Ocena ndst.- brak pracy albo praca niezgodna z tematem
Za zadania długoterminowe nieoddane na czas uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą może poprawić przynosząc pracę na drugi dzień. Do dziennika są wpisywane obie oceny (pierwsza i z poprawy)
- Przygotowanie do lekcji– uczeń ma prawo być 2 raz na semestr nieprzygotowany do lekcji. Nieprzygotowanie zastanie odnotowane. Trzecie nieprzygotowanie daje ocenę niedostateczną.
Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.
Nie ocenia się ucznia w trudnej sytuacji losowej.
Po każdym okresie nieobecności ucznia , uczeń ma obowiązek uzupełnić notatki w zeszycie przedmiotowym i zadania w zeszycie ćwiczeń.
Jednorazowa nieobecność na lekcji przyrody nie zwalnia ucznia z przygotowania się do zajęć lekcyjnych. Uczeń ma obowiązek uzupełnić temat lekcji, odrobić zadanie domowe i nauczyć się ponieważ może być wzięty do odpowiedzi lub może pisać kartkówkę.
III. Kryteria oceny semestralnej i rocznej
- Ocenę śródroczną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na tydzień przed terminem
klasyfikacji śródrocznej (rocznej).
- O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz
wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją. Wychowawca powiadamia rodziców na
piśmie.
- Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej od 1 do 6.
- Ocena śródroczna wynika z zaliczenia większości obszarów aktywności na danym poziomie edukacyjnym i nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Najistotniejsze to: sprawdziany, kartkówki i odpowiedź ustna.
- Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku szkolnego z uwzględnieniem rozwoju ucznia.
- Podczas wystawiania oceny śródrocznej i rocznej brane będzie pod uwagę zaangażowanie ucznia w przyswajanie wiedzy i nabywanie umiejętności, a także systematyczna praca i dodatkowo ocena za pierwsze półrocze przy ocenie rocznej.
IV. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z przyrody do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi:
- Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych
trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania
indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.
- Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
- W stosunku wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane zostaną zasady
wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i doceniania
małych sukcesów.
- Każdy uczeń posiadający specyficzne trudności w uczeniu się może skorzystać z
wydłużonego czasu pracy, jeżeli zgłosi taką potrzebę.
- Uczeń w miarę potrzeb może uczestniczyć w konsultacjach w celu pełniejszej
indywidualizacji nauczania, uzupełniania braków.
V. Wymagania na poszczególne stopnie w klasyfikacji półrocznej i rocznej:
Uczeń otrzyma ocenę :
NIEDOSTATECZNĄ jeżeli:
nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności
nie opanował minimum programowego
DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli:
rozpoznaje podstawowe zjawiska przyrody;
posiada, przejawiający się w codziennym życiu, pozytywny stosunek do środowiska naturalnego
opanował materiał programowy w stopniu elementarnym
DOSTATECZNĄ jeżeli:
opanował wiadomości i umiejętności w stopniu podstawowym,
zna podstawowe pojęcia przyrodnicze;
rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego;
posługuje się mapą jako źródłem wiedzy przyrodniczej;
obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz opisuje je
pracuje niesystematycznie, niechętnie wykonuje powierzone zadania
DOBRĄ jeżeli:
posiada niewielkie luki w wiadomościach i umiejętnościach rozwijanych na lekcjach,
właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody;
korzysta z różnych źródeł informacji
dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka;
proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego;
ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym;
dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się terminologią przyrodniczą
systematycznie i efektywnie pracuje na lekcjach, potrafi sformułować dłuższą wypowiedź
BARDZO DOBRĄ jeżeli:
opanował materiał programowy
projektuje doświadczenia i prezentuje je;
dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka
przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebiegu procesów naturalnych w przyrodzie
wyjaśnia i rozwiązuje naturalne procesy w przyrodzie
systematycznie pracuje na lekcjach,
sprawnie korzysta z dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji,
wykorzystuje wiedzę z przedmiotów pokrewnych,
bierze udział w konkursach przyrodniczych,
CELUJĄCĄ jeżeli :
opanował w pełni materiał programowy
wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów;
odnosi sukcesy w konkursach, w których wymagana jest wiedza przyrodnicza wykraczająca poza program nauczania;
samodzielnie sięga do różnych źródeł informacji,
prezentuje swoje umiejętności na forum klasy
formułuje dłuższe wypowiedzi zawierające własne sądy i opinie.
VI. Informacja zwrotna
(nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – wychowawca klasy)
Nauczyciel – uczeń:
- nauczyciel informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania
- nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz ustny lub pisemny do każdej wystawionej oceny
- uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej
oceny
- uzyskane oceny uczeń odnotowuje w dzienniczku ucznia.
Nauczyciel – rodzice:
Podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych nauczyciel przekazuje rodzicom ucznia:
- informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów ucznia
- informacje o trudnościach i uzdolnieniach ucznia
- wskazówki do dalszej pracy.
Nauczyciel – wychowawca klasy:
- nauczyciel wpisuje wszystkie oceny do dziennika
- nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia.
Ponadto:
- oceny są jawne i wpisywane do dziennika, dzienniczka ucznia i zeszytu przedmiotowego
- rodzice są zobowiązani do zapoznania się z oceną w postaci złożonego podpisu.
OPRACOWAŁA: ANNA TEKLAK
Kontrakt między nauczycielem i uczniem.
- Każdą wystawioną uczniowi ocenę nauczyciel ma obowiązek uzasadnić, a uczeń ma prawo z zachowaniem reguł kulturalnego zachowania zapytać o niezrozumiałe dla niego elementy uzasadnienia oceny.
- Wszystkie stosowane przez nauczyciela formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia są dla niego obowiązkowe.
-
Wszystkie prace pisemne, kartkówki zapowiadane są i uzgadniane z uczniami z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma obowiązek podać uczniowi zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności.
-
Krótkie kartkówki mogą obejmować zakres materiału z trzech ostatnich lekcji.
-
Uczeń nieobecny na pracy klasowej, ( sprawdzianie) z powodu dłuższej choroby ma obowiązek napisać pracę klasową (sprawdzian) w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
-
Po dłuższej nieobecności w szkole uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień (nie dotyczy prac klasowych zapowiedzianych w czasie obecności ucznia w szkole).
-
Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów. Niewykorzystane zgłoszenie nie przenoszą się na drugie półrocze.
-
Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: brak pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w lekcji.
-
Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (nie dotyczy to nieprzygotowania usprawiedliwionego z powodu sytuacji losowej ucznia).
-
Uczeń, który jest nieobecny 1 dzień w szkole ma obowiązek nadrobić na następną lekcję realizowany w tym czasie materiał programowy oraz uzupełnić notatki w zeszycie przedmiotowym i zeszycie ćwiczeń.
-
W przypadku dłuższej nieobecności ucznia w szkole termin nadrobienia zaległości i uzupełnienia notatek w zeszycie uzgadniany jest indywidualnie z nauczycielem.
-
Przed zakończeniem klasyfikacji śródrocznej, rocznej nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. W uzasadnionych losowych przypadkach nauczyciel może wyrazić zgodę na pisanie przez ucznia dodatkowego sprawdzianu.
-
Przy ocenianiu ucznia z trudnościami w uczeniu się lub problemami zdrowotnymi nauczyciel ma obowiązek uwzględnić zalecenia dotyczące wymagań edukacyjnych w stosunku do danego ucznia określone w opinii Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej.
-
Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy, w którym ma zapisywać notatki na każdej lekcji. Zeszyt ma być prowadzony estetycznie, przy każdym temacie lekcji powinień umieścić numer i datę jej przeprowadzenia.