Przyroda

System Oceniania z przyrody dla:

 

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z PRZYRODY

I. Wprowadzenie :

PSO z przyrody został opracowany w oparciu o następujące dokumenty:

  • Rozporządzenie MENiS w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla II etapu edukacji szkoły podstawowej
  • Program nauczania przyrody w klasach 4-6 szkoły podstawowej – wydawnictwo WSiP.
  • Wewnątrzszkolny Systemem Oceniania.

II. Metody i narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:

  1. Pisemne:
  • Sprawdzian – waga oceny 5
  • Kartkówka – waga 3
  • Praca domowa – waga 1 – 3
  • Praca na lekcji – aktywność – waga 1-2
  1. Ustne:
  • Praca w grupach (prezentacja pracy) – waga 1
  • Odpowiedz ustna z ostatnich 3 lekcji– waga 3
  • Prace –projekty (prezentacja pracy własnej i grupowej)– waga 1-3
  1. Praktyczne:
  • wytwory pracy np.: album, słownik, zielenik, praca plastyczna
  • posługiwanie się mapą, atlasem, słownikiem itp.
  • współpraca w grupie
  • wykonanie pomiarów, doświadczeń, obserwacji itp.
  • korzystanie z różnych źródeł informacji przyrodniczej
  • wykonanie prezentacji multimedialnej
  • działania na rzecz przyrody, środowiska
  • działania na rzecz ochrony zdrowia, bezpieczeństwa
  • stosunek do przyrody (świata roślin i zwierząt)
  1. Inne:
  • Udział w konkursach szkolnych – waga 2 ( ocena bdb)
  • Zwycięstwo w konkursie szkolnym – waga 6 (ocena cel)
  • Zwycięstwo w konkursie międzyszkolnym – waga 8 (ocena cel)
  • Udział w konkursie powiatowym – waga 4 ( ocena bdb)
  • Udział w konkursie międzyszkolnym – waga 4 ( ocena bdb)
  • Zwycięstwo w konkursie powiatowym – waga 10 (ocena cel)
  • Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń
  • Zaangażowanie w akcje charytatywne, zbiórka surowców wtórnych
  • Przygotowanie do lekcji

II. Jak często oceniamy ?

  1. Sprawdzian- to forma pisemna sprawdzająca stopień opanowania przez uczniów określonej partii materiału (po zakończenie działu), 3 – 4 razy w jednym okresie nauki.

Sprawdziany są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone lekcją

powtórzeniową. Punkty uzyskane ze sprawdzianów przeliczane są na stopnie według

następującej skali:

98% do 100% ocena celująca

88% do 97% ocena bardzo dobra

73% do 87% ocena dobra

50% do 72% ocena dostateczna

35% do 49% ocena dopuszczająca

34% i niżej ocena niedostateczna.

Uczeń nieobecny na pracy pisemnej pisze ją w ciągu tygodnia lub w innym uzgodnionym

terminie.

Uczeń może poprawić ocenę niekorzystną w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.

Do dziennika są wpisywane obie oceny (pierwsza i z poprawy) . Każdy sprawdzian

poprawiamy tylko raz.

  1. Kartkówka – niezapowiedziana, pisemna forma odpowiedzi ucznia, z 2 – 3 ostatnich lekcji, w której nauczyciel może sprawdzić stopień opanowania przez uczniów określonego materiału.

Sposób oceny:

Ocena bdb – wszystkie zadania bezbłędne

Ocena db – 1 zadanie błędne

Ocena dst – 2 zadania błędne

Ocena dop – 3 zadania błędne

Ocena ndst – wszystkie zadania błędne

Uczeń ma możliwość poprawy oceny niedostatecznej z kartkówki.

  1. Praca Domowa- na ocenę ma wpływ: samodzielność, wartość merytoryczna, estetyka,

terminowość.

Brak pracy domowej należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji będzie to oznaczone

znakiem minus.

Trzy minusy to ocena niedostateczna w dzienniku. Każdy kolejny brak zadania to

jedynka.

Brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej, odkryty przez nauczyciela w

czasie lekcji – ocena niedostateczna.

  1. Aktywność

Uczeń może otrzymać ocenę za aktywny udział w lekcji. Aktywność jest nagradzana

plusami (trzy plusy dają ocenę bardzo dobrą do dziennika.). Uczeń, który podpowiada,

gdy inna osoba jest pytana otrzymuje minus ( trzy minusy dają ocenę niedostateczną)

  1. Praca w grupach podczas lekcji– oceniana 1-2 razy w semestrze. Na ocenę ma wpływ:

umiejętność współpracy , podział ról i wywiązanie się z tego obowiązku, umiejętność

komunikacji,tempo pracy i wkład pracy

  1. Odpowiedź ustna – ustna forma odpowiedzi z materiału realizowanego na 1-3 ostatnich lekcji. Zawiera odpowiedzi na pytania teoretyczne /także umiejętność czytania mapy/ i praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości w rozwiązywaniu zadań, 2 -3 razy w jednym okresie nauki. Na ocenę ma wpływ: wartość merytoryczna, język przedmiotu, logika wypowiedzi. Ocena wypowiedzi ucznia przedstawia się w następujący sposób:
  • bdb – to odpowiedź bezbłędna, samodzielna, wyczerpująca,
  • db – to odpowiedź bezbłędna, samodzielna, niepełna,
  • dst – to odpowiedź bezbłędna, niepełna z małą pomocą nauczyciela,
  • dop – to odpowiedź ędna, lecz przy dużej pomocy nauczyciela uczeń rozwiązuje zadanie o niewielkim stopniu trudności,
  • ndst – brak odpowiedzi, odpowiedź wykazująca absolutny brak opanowania wiadomości

określonych programem; uczeń nie potrafi rozwiązać zadania o znikomym stopniu

trudności nawet przy pomocy nauczyciela.

  1. Prace – projekty– czas wykonania określony przez nauczyciela . Zwykle nie więcej niż 2 prace w semestrze. Mogą mie
  2. charakter pracy plastycznej, plakatu albo innej.

Są to prace samodzielne ucznia lub grupy uczniów na podany temat do wykonania

w domu. Na ocenę ma wpływ: zgodność z tematem, samodzielność , kreatywność,

estetyka i terminowość, podane źródło

  • Ocena 6– praca wykonana w terminie, pomysłowa zgodna z tematem, estetyczna i samodzielna, uczeń potrafi o niej opowiedzieć
  • Ocena bdb– prac wykonana w terminie, zgodna z tematem , dosyć pomysłowa i estetyczna , uczeń potrafi o niej opowiedzieć
  • Ocena db– praca wykonana w terminie, zgodna z tematem , mało pomysłowa , dosyć estetyczna, niewiele o niej uczeń opowie
  • Ocena dst– praca oddana po terminie, zgodna z tematem, mało pomysłowa, niezbyt estetyczna
  • Ocena dop– praca oddana po terminie, niekoniecznie zgodna z tematem, nieciekawa, mało estetyczna,
  • Ocena ndst.- brak pracy albo praca niezgodna z tematem

Za zadania długoterminowe nieoddane na czas uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą może poprawić przynosząc pracę na drugi dzień. Do dziennika są wpisywane obie oceny (pierwsza i z poprawy)

  1. Przygotowanie do lekcji– uczeń ma prawo być 2 raz na semestr nieprzygotowany do lekcji. Nieprzygotowanie zastanie odnotowane. Trzecie nieprzygotowanie daje ocenę niedostateczną.

Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.

Nie ocenia się ucznia w trudnej sytuacji losowej.

Po każdym okresie nieobecności ucznia , uczeń ma obowiązek uzupełnić notatki w zeszycie przedmiotowym i zadania w zeszycie ćwiczeń.

Jednorazowa nieobecność na lekcji przyrody nie zwalnia ucznia z przygotowania się do zajęć lekcyjnych. Uczeń ma obowiązek uzupełnić temat lekcji, odrobić zadanie domowe i nauczyć się ponieważ może być wzięty do odpowiedzi lub może pisać kartkówkę.

III. Kryteria oceny semestralnej i rocznej

  1. Ocenę śródroczną (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na tydzień przed terminem

klasyfikacji śródrocznej (rocznej).

  1. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz

wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją. Wychowawca powiadamia rodziców na

piśmie.

  1. Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej od 1 do 6.
  2. Ocena śródroczna wynika z zaliczenia większości obszarów aktywności na danym poziomie edukacyjnym i nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Najistotniejsze to: sprawdziany, kartkówki i odpowiedź ustna.
  3. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku szkolnego z uwzględnieniem rozwoju ucznia.
  4. Podczas wystawiania oceny śródrocznej i rocznej brane będzie pod uwagę zaangażowanie ucznia w przyswajanie wiedzy i nabywanie umiejętności, a także systematyczna praca i dodatkowo ocena za pierwsze półrocze przy ocenie rocznej.

IV. Dostosowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z przyrody do możliwości uczniów ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi:

  1. Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych

trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie nauczania

indywidualnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.

  1. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb

psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

  1. W stosunku wszystkich uczniów posiadających dysfunkcję zastosowane zostaną zasady

wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i doceniania

małych sukcesów.

  1. Każdy uczeń posiadający specyficzne trudności w uczeniu się może skorzystać z

wydłużonego czasu pracy, jeżeli zgłosi taką potrzebę.

  1. Uczeń w miarę potrzeb może uczestniczyć w konsultacjach w celu pełniejszej

indywidualizacji nauczania, uzupełniania braków.

V. Wymagania na poszczególne stopnie w klasyfikacji półrocznej i rocznej:

Uczeń otrzyma ocenę :

NIEDOSTATECZNĄ jeżeli:

nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności

nie opanował minimum programowego

DOPUSZCZAJĄCĄ jeżeli:

rozpoznaje podstawowe zjawiska przyrody;

posiada, przejawiający się w codziennym życiu, pozytywny stosunek do środowiska naturalnego

opanował materiał programowy w stopniu elementarnym

DOSTATECZNĄ jeżeli:

opanował wiadomości i umiejętności w stopniu podstawowym,

zna podstawowe pojęcia przyrodnicze;

rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego;

posługuje się mapą jako źródłem wiedzy przyrodniczej;

obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz opisuje je

pracuje niesystematycznie, niechętnie wykonuje powierzone zadania

DOBRĄ jeżeli:

posiada niewielkie luki w wiadomościach i umiejętnościach rozwijanych na lekcjach,

właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody;

korzysta z różnych źródeł informacji

dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka;

proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego;

ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym;

dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody, posługując się terminologią przyrodniczą

systematycznie i efektywnie pracuje na lekcjach, potrafi sformułować dłuższą wypowiedź

BARDZO DOBRĄ jeżeli:

opanował materiał programowy

projektuje doświadczenia i prezentuje je;

dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka

przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebiegu procesów naturalnych w przyrodzie

wyjaśnia i rozwiązuje naturalne procesy w przyrodzie

systematycznie pracuje na lekcjach,

sprawnie korzysta z dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji,

wykorzystuje wiedzę z przedmiotów pokrewnych,

bierze udział w konkursach przyrodniczych,

CELUJĄCĄ jeżeli :

opanował w pełni materiał programowy

wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów;

odnosi sukcesy w konkursach, w których wymagana jest wiedza przyrodnicza wykraczająca poza program nauczania;

samodzielnie sięga do różnych źródeł informacji,

prezentuje swoje umiejętności na forum klasy

formułuje dłuższe wypowiedzi zawierające własne sądy i opinie.

VI. Informacja zwrotna

(nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – wychowawca klasy)

Nauczyciel – uczeń:

  • nauczyciel informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania
  • nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz ustny lub pisemny do każdej wystawionej oceny
  • uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej

oceny

  • uzyskane oceny uczeń odnotowuje w dzienniczku ucznia.

Nauczyciel – rodzice:

Podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych nauczyciel przekazuje rodzicom ucznia:

  • informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów ucznia
  • informacje o trudnościach i uzdolnieniach ucznia
  • wskazówki do dalszej pracy.

Nauczyciel – wychowawca klasy:

  • nauczyciel wpisuje wszystkie oceny do dziennika
  • nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia.

Ponadto:

  • oceny są jawne i wpisywane do dziennika, dzienniczka ucznia i zeszytu przedmiotowego
  • rodzice są zobowiązani do zapoznania się z oceną w postaci złożonego podpisu.

OPRACOWAŁA: ANNA TEKLAK

 

 

Kontrakt między nauczycielem i uczniem.

  1. Każdą wystawioną uczniowi ocenę nauczyciel ma obowiązek uzasadnić, a uczeń ma prawo z zachowaniem reguł kulturalnego zachowania zapytać o niezrozumiałe dla niego elementy uzasadnienia oceny. 
  2. Wszystkie stosowane przez nauczyciela formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia są dla niego obowiązkowe.
  3. Wszystkie prace pisemne, kartkówki zapowiadane są i uzgadniane z uczniami z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma obowiązek podać uczniowi zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności.

  4. Krótkie kartkówki mogą obejmować zakres materiału z trzech ostatnich lekcji.

  5. Uczeń nieobecny na pracy klasowej, ( sprawdzianie) z powodu dłuższej choroby ma obowiązek napisać pracę klasową (sprawdzian) w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

  6. Po dłuższej nieobecności w szkole uczeń ma prawo nie być oceniany  przez tydzień (nie dotyczy prac klasowych zapowiedzianych w czasie obecności ucznia w szkole).

  7. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu półrocza  zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi na początku lekcji. Nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów. Niewykorzystane zgłoszenie nie przenoszą się na drugie półrocze.

  8. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: brak  pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji, nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w lekcji.   

  9. Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (nie dotyczy to nieprzygotowania usprawiedliwionego z powodu sytuacji losowej ucznia).

  10. Uczeń, który jest nieobecny 1 dzień w szkole ma obowiązek nadrobić na następną lekcję realizowany w tym czasie materiał programowy oraz uzupełnić notatki w zeszycie przedmiotowym i zeszycie ćwiczeń.

  11. W przypadku dłuższej nieobecności ucznia w szkole termin nadrobienia zaległości i uzupełnienia notatek w zeszycie uzgadniany jest indywidualnie z nauczycielem.

  12. Przed zakończeniem klasyfikacji śródrocznej, rocznej nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. W uzasadnionych losowych przypadkach nauczyciel może wyrazić zgodę na pisanie przez ucznia dodatkowego sprawdzianu.

  13. Przy ocenianiu ucznia z trudnościami w uczeniu się lub problemami zdrowotnymi nauczyciel ma obowiązek uwzględnić zalecenia dotyczące wymagań edukacyjnych w stosunku do danego ucznia określone w opinii Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej.

  14. Uczeń ma obowiązek  prowadzić zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy, w którym ma zapisywać notatki na każdej lekcji. Zeszyt ma być prowadzony estetycznie, przy każdym temacie lekcji powinień umieścić numer i datę jej przeprowadzenia.