Przedmiotowy System Oceniania z Matematyki
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
w PSP im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Jeżowem – Kamerelnem
Nauczanie matematyki w klasach IV – VII odbywa się za pomocą programu
„Matematyka z plusem”, GWO
- Przedmiotem oceny z matematyki są:
- wiedza i umiejętności
- samodzielność i systematyczność pracy
- przygotowanie do lekcji
- aktywność i zaangażowanie.
- Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
- Ocenie podlegają:
-
- sprawdziany – waga oceny 3,
- szczególne osiągnięcia – waga oceny 3,
- kartkówki – waga oceny 2,
- odpowiedzi ustne – waga oceny 2,
- prace domowe – waga oceny 1,
- aktywność – waga oceny 1,
- praca ucznia na lekcji – waga oceny 1.
Uczeń może być oceniony:
- oceną,
- plusem lub minusem.
Zamiana plusów i minusów na ocenę:
-
PLUSY / MINUSY
OCENA
+ + + + + + + + + +
celujący
+ + + + +
bardzo dobry
– – – – –
niedostateczny
4. Kontrakt z uczniami:
- Uczeń ma obowiązek przynoszenia na każdą lekcję podręcznika do matematyki, zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego.
- W zeszycie przedmiotowym uczeń pisze długopisem. Rysunki wykonuje ołówkiem.
- Sprawdziany są obowiązkowe, z określonego materiału, poprzedzone powtórzeniem
i zapowiedziane tydzień wcześniej. - Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej lub sprawdzianu z całą klasą, to powinien napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
- Uczeń może poprawić sprawdzian napisany na ocenę niedostateczną, dopuszczającą, dostateczną lub dobrą. Pracę można poprawić maksymalnie na ocenę bardzo dobrą. Uzyskaną ocenę nauczyciel wpisuje do dziennika obok poprzedniej oceny.
- Poprawa oceny niedostatecznej jest obowiązkowa, pozostałych ocen dobrowolna. Uczeń poprawia sprawdzian tylko raz.
- Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Obowiązują na nich wiadomości z trzech ostatnich lekcji. Czas trwania kartkówki nie przekracza 15 minut.
- Prace pisemne są sprawdzone i ocenione w ciągu dwóch tygodni od momentu napisania.
- Uczeń ma obowiązek odrabiać zadania domowe, z wyjątkiem zadań o podwyższonym stopniu trudności. Są to zadania dla uczniów chętnych, oceniane na plusy. Za pięć plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za dziesięć plusów ocenę celującą.
- Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić „nieprzygotowanie do lekcji” bez żadnych konsekwencji.
- Brak zeszytu, ćwiczeń, przyborów geometrycznych (tylko na lekcjach geometrii) uczeń zgłasza przy sprawdzaniu obecności. Za brak przygotowania do lekcji uczeń otrzymuje minus, który jest wpisany obok plusów za aktywność.
- Udział i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych mogą spowodować podwyższenie oceny końcowo semestralnej co najmniej o jeden stopień.
- Poziomy wymagań :
K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i końcową ).
Uczeń:
- posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,
- potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,
- sprawdziany pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,
- w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.
P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną.
Uczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,
- rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,
- sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),
- przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
- potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
- potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.
R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą.
Uczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,
- potrafi logicznie myśleć,
- sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
- wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,
- poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
- potrafi współpracować w grupie.
D – wymagania dopełniające – na ocenę bardzo dobrą.
Uczeń:
- ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,
- potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
- samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,
- w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,
- bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.
W – wymagania wykraczające – na ocenę celującą.
Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.
Uczeń:
- biegle rozwiązuje problemy,
- stosuje rozwiązania nietypowe,
- potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,
- jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,
- systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury
- jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.
6. Wystawianie oceny semestralnej:
Podstawą wystawienia oceny końcowosemestralnej będzie średnia ważona ocen
otrzymanych w ciągu całego semestru. Ocenę końcowosemestralną obliczam wg wzoru:
S=
Gdzie: – oceny cząstkowe,
– waga oceny.
-
-
-
- Zależność oceny końcowosemestralnej od średniej ważonej wskazuje następująca tabela:
-
-
-
S
S<1,75
1,75 S < 2,75
2,75 S < 3,75
3,75 S < 4,75
4,75 S < 5,75
5,75 S
Ocena 1
2
3
4
5
6
-
-
-
- Ocena końcoworoczna zostaje wystawiona w oparciu o dwie oceny końcowosemestralne według następującego wzoru:
-
-
-
K
K<1,75
1,75 K < 2,75
2,75 K < 3,75
3,75 K < 4,75
4,75 K < 5,75
5,75 K
Ocena 1
2
3
4
5
6
7.Prace pisemne oceniane są według następującej punktacji:
bardzo dobry + zadanie dodatkowe – celujący
91% – 100% – bardzo dobry
76% – 90% – dobry
51% – 75% – dostateczny
30% – 50% – dopuszczający
poniżej 30% – niedostateczny
Nauczyciel: Andrzej Daniek