Matematyka

Przedmiotowy System Oceniania z Matematyki

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
w PSP im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Jeżowem – Kamerelnem

 Nauczanie matematyki w klasach IV – VII odbywa się za pomocą programu
„Matematyka z plusem”, GWO

  1. Przedmiotem oceny z matematyki są:
  • wiedza i umiejętności
  • samodzielność i systematyczność pracy
  • przygotowanie do lekcji
  • aktywność i zaangażowanie.
  1. Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
  1. Ocenie podlegają:
    • sprawdziany – waga oceny 3,
    • szczególne osiągnięcia – waga oceny 3,
    • kartkówki – waga oceny 2,
    • odpowiedzi ustne – waga oceny 2,
    • prace domowe – waga oceny 1,
    • aktywność – waga oceny 1,
    • praca ucznia na lekcji – waga oceny 1.

Uczeń może być oceniony:

  • oceną,
  • plusem lub minusem.

Zamiana plusów i minusów na ocenę:

PLUSY / MINUSY

OCENA

+ + + + + + + + + +

celujący

+ + + + +

bardzo dobry

– – – – –

niedostateczny

4. Kontrakt z uczniami:

  • Uczeń ma obowiązek przynoszenia na każdą lekcję podręcznika do matematyki, zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego.
  • W zeszycie przedmiotowym uczeń pisze długopisem. Rysunki wykonuje ołówkiem.
  • Sprawdziany są obowiązkowe, z określonego materiału, poprzedzone powtórzeniem
    i zapowiedziane tydzień wcześniej.
  • Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej lub sprawdzianu z całą klasą, to powinien napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
  • Uczeń może poprawić sprawdzian napisany na ocenę niedostateczną, dopuszczającą, dostateczną lub dobrą. Pracę można poprawić maksymalnie na ocenę bardzo dobrą. Uzyskaną ocenę nauczyciel wpisuje do dziennika obok poprzedniej oceny.
  • Poprawa oceny niedostatecznej jest obowiązkowa, pozostałych ocen dobrowolna. Uczeń poprawia sprawdzian tylko raz.
  • Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Obowiązują na nich wiadomości z trzech ostatnich lekcji. Czas trwania kartkówki nie przekracza 15 minut.
  • Prace pisemne są sprawdzone i ocenione w ciągu dwóch tygodni od momentu napisania.
  • Uczeń ma obowiązek odrabiać zadania domowe, z wyjątkiem zadań o podwyższonym stopniu trudności. Są to zadania dla uczniów chętnych, oceniane na plusy. Za pięć plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za dziesięć plusów ocenę celującą.
  • Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić „nieprzygotowanie do lekcji” bez żadnych konsekwencji.
  • Brak zeszytu, ćwiczeń, przyborów geometrycznych (tylko na lekcjach geometrii) uczeń zgłasza przy sprawdzaniu obecności. Za brak przygotowania do lekcji uczeń otrzymuje minus, który jest wpisany obok plusów za aktywność.
  • Udział i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych mogą spowodować podwyższenie oceny końcowo semestralnej co najmniej o jeden stopień.
  1. Poziomy wymagań :

 K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i  końcową ).

Uczeń:

  • posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,
  • potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,
  • sprawdziany  pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,
  • w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,
  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.

P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną.

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,
  • rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),
  • przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
  • potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
  • potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.

R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą.

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,
  • potrafi logicznie myśleć,
  • sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
  • wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,
  • poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
  • potrafi współpracować w grupie.

D – wymagania dopełniające – na ocenę bardzo dobrą.

Uczeń:

  • ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,
  • potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,
  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
  • samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
  • aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,
  • w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,
  • bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.

W – wymagania wykraczające – na ocenę celującą.

Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.

Uczeń:

  • biegle rozwiązuje problemy,
  • stosuje rozwiązania nietypowe,
  • potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,
  • jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,
  • systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury
  • jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,
  • bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.

6. Wystawianie oceny semestralnej:

Podstawą wystawienia oceny końcowosemestralnej będzie średnia ważona ocen

otrzymanych w ciągu całego semestru. Ocenę końcowosemestralną obliczam wg wzoru:

S=

Gdzie: – oceny cząstkowe,

– waga oceny.

        1. Zależność oceny końcowosemestralnej od średniej ważonej wskazuje następująca tabela:

S

S<1,75

1,75  S < 2,75

2,75  S < 3,75

3,75  S < 4,75

4,75  S < 5,75

5,75  S

Ocena

1

2

3

4

5

6

        1. Ocena końcoworoczna zostaje wystawiona w oparciu o dwie oceny końcowosemestralne według następującego wzoru:

K

K<1,75

1,75  K < 2,75

2,75  K < 3,75

3,75  K < 4,75

4,75  K < 5,75

5,75 K

Ocena

1

2

3

4

5

6

7.Prace pisemne oceniane są według następującej punktacji:

bardzo dobry + zadanie dodatkowe – celujący

91% – 100% – bardzo dobry

76% – 90% – dobry

51% – 75% – dostateczny

30% – 50% – dopuszczający

poniżej 30% – niedostateczny

 

Nauczyciel: Andrzej Daniek